Vad är Google ads?

Google Ads är ett hjälpverktyg som är anpassat för alla olika företag, allt ifrån små företag som inte har en hög budget för annonsering till stora företag som har flera hundra tusen att kunna lägga på annonsering och marknadsföring. Om du är osäker på hur du ska börja med att annonsera är ett tips att börja med en mindre kampanj som du inte lägger så mycket pengar på, få sökord för att börja se vad som funkar för just dig och ditt företag. En kampanj som fungerar jättebra under våren kanske inte fungerar alls under hösten, det absolut bästa att göra är att testa sig fram, det mesta går dessutom att justera med tiden.

På Google finns det bara en tanke, att synas direkt vid sökningar, hamnar högt upp har du fler möjligheter till att dina potentiella kunder kommer att klicka på just din hemsida istället för någon av dina konkurrenter. För att lyckas med detta finns egentligen bara ett sätt att lyckas och detta är genom att använda Google Ads. Genom att använda sig av Google Ads kommer du bli garanterad att hamna högst upp vid sökningar på Google.

Vid användning utav Google Ads så kan du själv styra hur dina annonser ska visas till skillnad från om du skulle använda en tidning för att annonsera i, här blir det svårt att veta vem som ser just den annonsen och då är det bättre att använda sig utav Google Ads då man har möjlighet att kunna lägga in under vilka sökfraser som de tjänster eller produkter ska visas.

Med hjälp av Google Ads syns du snabbt

Med Google Annonser kan du själv välja vilken budget som ska läggas, däremot ju mer som läggs desto fler klick finns möjlighet att få. Här avgörs också vad du är beredd på att betala per klick, det är viktigt att ha i åtanke att om du väljer att betala mer per klick hamnar du högre upp bland Google Ads Annonserna än om du väljer att lägga mindre pengar. 

Till skillnad från SEO som behöver tid att byggas upp så blir Google Ads aktiva så fort som det är aktiverat. Ett bra tips är att om du är ett nystartat företag med pengar kvar att kunna lägga på marknadsföring så kan det rekommenderas att lägga pengar på Google Ads för att öka trafiken till just din hemsida. Det behövs även att du arbetar med SEO samtidigt då din hemsida blir mer trovärdig och google har lättare att kunna hitta, för om google hittar en bra SEO optimerad kommer din hemsida att hamna högre upp än konkurrenternas som kanske saknar något som din sida har.

Hur fungerar Google ads?

Med hjälp av Google Ads finns det möjligheter till att få ut annonser till den målgrupp du önskar utan att kännas påträngande och innehållet är utformat efter vad målgruppen har för intresse. Vid användning av Google Ads skapas ett intresse direkt vid annonserna och dina potentiella kunder kommer att klicka på annonsen och komma vidare in på hemsidan eller webshopen. När personer har gjort en sökning så finns det redan ett intresse för att redan köpa innan besöket på hemsidan är gjord, därav att det är viktigt att använda sig utan Google Ads då man kommer högst upp i flödet vid just den sökningen som är gjord. Det finns olika sätt att kunna underlätta för de potentiella kunderna, till exempel genom att lägga till ett telefonnummer som det går att klicka på för att direkt kunna ringa upp. 

Det finns sätt att se vilket alternativ som fungerar bäst för just din målgrupp och kunder genom att använda sig utav konverteringsspårning, för ett företag fungerar det bäst genom att fylla i ett formulär, för ett annat fungerar det bättre med telefonsamtal, anmälan till ett nyhetsbrev eller kanske ett rent köp. Genom att ta reda på vart just dina besökare föredrar så är det lättare att kunna skapa Google Ads som är rätt anpassade för just din målgrupp. 

I Google Ads ligger det en betalningsmodell som kallas PPC eller Pay Per Click. Det här innebär att du inte behöver betala någonting så länge det inte är någon som klickar på just din Google Annons, med andra ord så behöver du inte lägga pengar på annonser om det inte finns ett intresse för den.

Gör dina Google Annonser på rätt sätt

För att Google Ads ska kunna fungera på rätt sätt så behöver det finnas någon som har satt sig in i hur annonserna ska byggas upp och detta görs i tre olika lager: konto, kampanjer och annonsgrupper. Det är viktigt att man har rätt struktur i annonserna och då allt från vilka sökord som passar just denna annonsen bäst till hur du skapar annonsgrupper och till slut når ut till rätt målgrupp. Lyckas du med allt detta blir det mycket lättare att kunna pinpointa vart annonserna visas och till rätt målgrupp men det kommer även att kosta mindre i det långa loppet. 

Det finns olika sätt att även kunna få dina annonser från Google Ads att bli mer framträdande vid exponeringar. Vid användande av extrauppgifter bland annat telefonnummer, omdömen, adress eller länkar. Med dessa tillägg är det ett effektivt sätt att kunna nå ut på ett ytterligare ett sätt till din målgrupp men detta blir inte en extra kostnad. Google Ads fungerar på ett smart sätt och kommer att automatiskt att välja ut hur annonserna borde visas, vilka tillägg som ska användas och dessa i kombination kommer att göra att just dina Google Ads blir mer framträdande och är anpassade efter olika tillfällen. 

Med hjälp av Google Ads finns det möjlighet till att kunna se olika statistiker. De finns möjlighet att kunna se hur många som har klickat på annonserna, vilka sökord som har genererat flest klick, vart dina kunder befinner sig, vilka sökfraser de har använt med flera. All denna informationen hjälper dig justera dina annonser för att optimera annonserna och därmed öka antalet klick till din hemsida.