Maximera din synlighet med din hemsida

När du har valt att du vill synas på internet är det nästan ett måste att även skapa en hemsida för att maximera din synlighet, om du vill kunna använda dig av Google Ads krävs det att du dessutom har en hemsida. 

En hemsida ska du använda som ett verktyg. Med hjälp av just detta verktyg så finns det olika syften som du vill kunna arbeta med, till exempel om du har en webshop så kommer dina besökare att förhoppningsvis köpa något och när de gör det så finns det olika steg de kommer att ta längs vägen. Men det finns även andra syften med att ha just en hemsida, det kan vara att den finns för att du vill kunna få in offerter, att kunna ladda ner olika filer så som PDF eller att kunna hitta en återförsäljare. Men oavsett vad just ditt syfte är med din hemsida så måste allt du lägger upp på din hemsida leda besökarna till just det. I regel kommer inte dina besökare att se din förstasida som första intryck. Dina potentiella kunder kommer i första hand att hitta något blogginlägg, en kontaktsida eller produktsida och detta är tack vare att Google och sociala medier kommer att visa upp dem.

Lättnavigerad hemsida

En hemsida ska vara lättnavigerad därför är det är en bra idé att man skapar en hemsida som inte kräver för många klick för att kunna genomföra ett köp. För många klick och krångel kommer att göra att dina potentiella kunder kommer att lämna utan att köpa något. 

En gyllene regel när man arbetar med en hemsida är att det alltid ska vara lätt att se vad man ska göra i nästa steg. Om dina kunder kommer till ett steg där det finns för många alternativ kommer det mest naturliga bli att lämna sidan eftersom att det är otydligt.

Om dina kunder har valt att göra en jämförelse av olika produkter måste det vara lätt att antingen lägga den direkt i varukorgen eller komma till produkten för att läsa mer om den. Något som är extra viktigt att tänka på är att det ska finnas väldigt få alternativ inför nästa steg, det mest optimala är att det bara finns ett alternativ, finns det för många alternativ blir det krångligt för dina kunder som många gånger resulterar i att kunderna går vidare till en simplare hemsida.

 

Dina kunders behov i fokus

Lyckas du ta reda på vad era kunder har för behov är det mycket lättare att hitta vilken sida som lockar dem mest och efter det går det att anpassa sidan så att den passar bättre till just din målgrupp.

För att kunna få betalande kunder är svårare än vad man kan tyckas tro, tyvärr är det inte så enkelt att få in en kund som köper något direkt, för att du ska kunna få de betalande kunderna krävs det att du har byggt upp en relation på något sätt med dem, de måste känna att de har ett förtroende för dig och ditt företag.

Om det saknas information på din hemsida så kommer dina potentiella kunders förtroende att sjunka. För att du ska kunna skapa en så bra relation som möjligt och bygga upp ett förtroende som möjliggör att kunderna vill köpa just dina produkter kommer det krävas att de vet om att det är en säker sida att handla på, att det står tydligt hur lång tid leveransen kommer att ta, vad kan de göra om något händer och hur vi i så fall hanterar ett sådant läge. För att skapa ett bra förtroende hos dina kunder kan det vara en bra idé att be befintliga kunder att skriva en recension om produkten de köpt och här kan det även vara bra att man länkar till just den produkten, detta för att det ska vara lätt för nya kunder att hitta till just det de letar efter.

Viktigt med rätt information på hemsidan

När du arbetar med en hemsida krävs det också att det finns tillräckligt med information, för att kunna arbeta med SEO eller Google Ads krävs det att du har tänkt igenom din egen hemsida i första hand, om informationen inte finns eller om den är bristfällig kommer din hemsida att hamna i skuggorna av Google. Detta kommer att resultera i att du inte syns någonstans, istället kommer det att krävas att dina kunder exakt vet vart du finns. Det kan fungera bra om du har befintliga kunder men det fungerar inte lika bra om du vill få nya kunder i nya målgrupper.