Stärk ditt varumärke

Ett sätt att kunna sprida och stärka sitt varumärke är att använda sig utav bannerannonsering. Här skapar man en annons med hjälp av ett slagkraftigt budskap och sin logga. Då just denna typen av annonser inte har särskilt stor plats för att kunna skriva längre texter eller kanske just ditt företags vision så krävs det att man skapar ett kortare budskap. I en bannerannons brukar det i regel finns någon bild antingen någon stillbild eller något rörligt material. Denna typen av annons är klickbar och exponeras på olika hemsidor eller i någon app. Vilken variant av material som används i annonsen beror på vad syftet med bannerannonsen är. 

Huvudregeln med dessa annonser är att det ska vara enkelt för mottagaren att kunna uppfatta vad innebörden av annonsen är, blir det en positivt känsla hos mottagaren kommer han/hon att klicka sig in på just din hemsida. För att kunna skapa alla olika varianter av annonser så måste du ha ett tydligt mål. I första hand bör detta vara att öka varumärkeskännedom om just ditt företag, ökar kännedomen så kommer det göra att flera människor blir medvetna om just dig, ditt företag och vad du kan erbjuda.

Skapa engagemang med bannerannonser

Som med allt så finns det för- och nackdelar med även bannerannonsering. Det finns stora möjligheter att synas och även att skapa engagemang men det är är en utmaning i dagens samhälle. De allra flesta som sitter och scrollar snabbt förbi på olika sidor och de vet vad de är ute efter. För att bryta deras scrollningsmönster så krävs det att det ska skapas en bannerannons som sticker ut och skapar ett intresse direkt och för att klara av något sådant krävs det investeringar. Här finns med andra ord mycket att erbjuda i alla fall om du är villig att kunna lägga fram en plan och budget för att kunna anpassa till just den målgrupp som ditt företag vill nå ut till. Dessa kampanjer kan man avläsa effekten av löpande och det finns även möjligheter till att göra justeringar under tiden för att kunna maximera och optimera resultaten.

Hur ska en bannerannons se ut?

De allra flesta väljer i första hand ett varumärke som de redan känner till framför ett nytt. När det ska skapas en bannerannons bör man skapa den så att den drar ögonen till sig, detta skapas lättast med färger i olika stilar eller bilder. 

Just bannerannonsering är inget nytt sätt att annonsera på, utan det har funnits med i flera år. Med bannerannonsering så finns det möjligheter till att kunna anpassa vem som ser annonserna, vart de bor, vad de har för intresse till och med att den bara ska visas för personer som har besökt just din hemsida eller varit i kontakt med ditt varumärke sedan tidigare.

Komma igång med bannerannonsering

För att komma igång med bannerannonseringar krävs det att du sätter upp en strategi för hur du vill nå ut med ditt budskap. Har du ett specialerbjudande som kommer snart, har du något som ingen av dina konkurrenter kan erbjuda? Är det en särskild produkt du vill visa upp? Har du något som kan få vardagsscrollandet att stanna upp? Med användandet av bannerannonsering så krävs det att du kan visa din vision genom bilder och ett fåtal ord. Bäst practice är att använda samma typsnitt, färg och logga som ditt varumärke redan använder, det gör det lättare för kunden att känna igen just ditt företag. 

När du har allting färdigt med design, planering på vilken målgrupp du vill nå ut till är det dags att sprida din bannerannonsering. Ett alternativ till detta är att använda sig utav Google Display Network. Här finns möjligheter till att kunna välja att du vill visa din bannerannons i hela nätverket eller om du vill anpassa på den geografiska regionerna eller olika hemsidor. Ett tips är att kunna arbeta ihop med en sökordsannonsering då det ter sig till att generera bäst spridning. Så om du inte arbetar med detta redan så kan det vara värt att ta sig en närmare titt på detta samtidigt.