För att kunna komma igång med bannerannonseringar krävs det att du sätter upp gränser om hur du vill nå ut med ditt budskap. Har du ett specialerbjudande som kommer snart, har du något som ingen av dina konkurrenter kan erbjuda? Är det en särskild produkt du vill visa upp? Har du något som kan få vardagsscrollandet att stanna upp? Med användandet av bannerannonsering så krävs det att du kan visa din vision genom bilder och ett fåtal ord. Bästa att kunna göra är att använda samma typsnitt, färger och logga som ditt varumärke redan har då det är lättare för kunder att känna igen just ditt företag.
När du har allting färdigt med design, planering på vilken målgrupp du vill nå ut till är det dags att sprida din bannerannonsering, ett alternativ till detta är att använda sig utav Google Display Network. Här finns möjligheter till att kunna välja att du vill visa din bannerannons i hela nätverket eller om du vill anpassa på den geografiska regionerna eller olika hemsidor. Ett tips är att kunna arbeta ihop med en sökordsannonsering då det ter sig till att generera bäst spridning. Så om du inte arbetar med detta redan så kan det vara värt att ta sig en närmare titt på detta samtidigt.