Med en mediepartner vid din sida i företaget innebär det att du får mer tid över till att istället göra det du gör bäst på just ditt företag. En mediepartner blir din egna personliga digitala projektledare och tillsammans med den personen så kommer ni även få en extern digital marknadsavdelning. En mediepartner kommer att ta fram en plan för nästkommande år. Alla säljsamtal som ni i ert företag får hänvisas istället direkt till din mediepartner, vilket innebär att ni på ert företag inte behöver lägga någon tid på tidskrävande samtal.
Efter att ni har beslutat er för att ta in en mediepartner kommer mediepartnern att göra en analys. I denna analys kommer det identifieras vart era målgrupper finns. Genom att använda Google Analytics finns det möjlighet till att se hur er hemsidas trafik och hur era sociala mediers målgrupper ser ut idag. För att göra detta så finns det möjligheter att kunna se hur man kan arbeta för att maximera just din marknadsföring och digital närvaro. Det kommer även tas fram vad era besökare gör på er hemsida. Tar reda på hur besökare hittar åt er, vad söker de på för att hitta er hemsida eller era sociala medier. Här tas det även fram all information om det är något som krånglar på hemsidan eller att det inte bara flyter på som det borde.